Životní cyklus podnikání: 5 fází vývoje

Chápeme, co podnikání je jako živý organismus a proč "krmit" vlastní podnikání s investicemi, i když se již rozrostla.

Každá společnost za dobu své existence prochází určitými fázemi rozvoje podnikání. Jak v rodinné kavárně, tak v internetovém obchodě s oblečením, tak v továrně na výrobu ocelových trubek jsou podobné procesy a problémy, které ekonomové srovnávají s existencí živého organismu. Z těchto fází se skládá kompletní životní cyklus podnikání.

Toto srovnání je také možné, protože v každé fázi podnikání, stejně jako živý organismus, je třeba" krmit " investice, aby žil a vyvíjel se.

Hlavní věc, jak se podnikání liší od živé bytosti: smrt ve svém scénáři není povinná. A je důležité, aby podnikatel pochopil, v jaké fázi vývoje je jeho společnost, aby věděl, jak ji dále rozvíjet.
1.Fáze založení

Jste otevření podnikání. To znamená, že jste již vyhodnotili životaschopnost myšlenky, vzali v úvahu všechna rizika, vypočítali, jaké náklady na vás čekají na začátku, a napsali finanční plán.

Ve fázi založení zaregistrujete IP nebo LLC, získáte tým, hledáte první zákazníky. V tomto okamžiku projekt potřebuje financování. Jeho zdroje lze nalézt mnoha způsoby — vše bude záviset na typu podnikání a na vaší představě, jak by se případ měl vyvíjet.

Jak získat peníze?

Alespoň část počátečního kapitálu budete muset shromáždit sami: ušetřit peníze nebo například prodat nemovitost. Pokud osobní úspory na začátku nestačí, můžete najít financování následujícími způsoby:

1. Požádat o státní podporu
Pokud máte podnik významný pro region, můžete požádat o finanční (a nejen) pomoc od státu prostřednictvím speciálních programů podpory podnikání.
2. Shromáždit požadovanou částku pomocí crowdfundingu "kolektivní financování" na začátku projektu může fungovat, pokud máte kreativní projekt nebo neobvyklý produkt-vyrábíte něco, co chcete okamžitě objednat.
3. Najděte rizikového investora
Do start-upu spojeného s technologií je ve fázi založení možné přilákat rizikového investora. Obvykle se jedná o technologického specialistu, který investuje své zdroje do rychle rostoucích startupů a počítá s většími zisky. Zdroje nejsou jen peníze, ale i znalosti. Investor může navrhnout strategii rozvoje, Hledat a vzdělávat odborníky, najít správné kontakty-k rychlejšímu dosažení výsledku a splatit své finanční investice.
Zahájení podnikání s investorem rizikového kapitálu stojí za to investovat alespoň 50% sami, jinak je pravděpodobné, že váš partner bude mít příliš velký vliv na procesy a očekává se, že získá více zisku.
4. Vezměte vybavení nebo majetek do leasingu
Pokud podnik potřebuje auto, Velké vybavení nebo prostor, můžete si ho pronajmout: vezmete si nemovitost k pronájmu, ale s možností koupit ji úplně. Leasingový poplatek nebude výrazně zasahovat do rozpočtu a zároveň budete mít zařízení, které pravděpodobně zaplatí poplatky za něj. Nějakou dobu platíte za nemovitost v leasingu, ale pracuje pro vás a neustále přináší zisk.

2.Fáze výstupu na nulu

V této fázi můžete vrátit peníze, které jste vynaložili na otevření případu. Podnik má minimální zisk a s jeho pomocí je možné udržet obrat: peníze z prodeje zboží stačí k nákupu nových šarží. Ale finanční prostředky nemusí stačit na zlepšení, které umožní větší zisky: nemůžete najmout nové zaměstnance nebo koupit více zboží. Takže podnik stále potřebuje financování.

Jak získat peníze?

1. Vezměte si mikroúvěr v MFO
Podmínky mikroúvěrů pro podnikání se velmi liší od podmínek pro spotřebitelské úvěry-roční sazba za ně je výrazně nižší(od 20%). Kromě toho, v každém regionu jsou MFO podnikatelské financování, které poskytují podnikatelům úvěry se sníženou sazbou-od 8-9% ročně. Jak získat mikrorozaem pro rozvoj vašeho podnikání, přečtěte si v našem článku.
2. Organizujte sbírku peněz pomocí crowdfundingu
V této fázi můžete také požádat o "kolektivní financování", zvláště pokud vyrábíte zboží — crowdfundingová platforma se může stát doplňkovým prodejním trhem.

3.Fáze růstu

Podnikání zvyšuje zisk a počet zákazníků: můžete rozdávat dluhy, pokud existují, najímat nové zaměstnance, zvyšovat objem výroby. Další investice by měly být vynaloženy na zlepšení služeb a řešení problémů, které brání rozvoji. Řekněme, že vaše kurýrní služba nepotřebuje dvě auta, ale pět. Nebo webové stránky internetového obchodu stojí za to vážně přepracovat.

Také v této fázi je velká pravděpodobnost, že narazíte na mezery v hotovosti: když jste již vydělali peníze, ale v rukou nejsou a nemůžete je dát do oběhu nebo utrácet.

Jak získat peníze?

1. Připojit faktoru do platebního schématu
Pokud obchodujete, právě teď máte více zákazníků, což znamená, že musíte více nakupovat a prodávat. Mnoho společností prodává zboží a služby s odloženou platbou: dnes obdrželo nebo prodalo zboží a peníze za něj budou převedeny pouze za měsíc nebo dva. Aby nedošlo k přerušení pokladny, můžete se připojit ke vztahu mezi kupujícím a prodávajícím faktoru. Zvláštní společnost nebo banka zaplatí prodávajícímu za zboží v době dodání a kupující má zpoždění: zaplatí za zboží později a již faktoru.
2. Vezměte vybavení nebo majetek do leasingu
A v této fázi dodatečné vybavení, doprava nebo nemovitosti není nutné kupovat-můžete si vzít potřebné k pronájmu a vykoupit později, když zařízení umožní více vydělávat.
3. Vzít si půjčku
Rostoucí podnikání, které existuje několik let, bude pravděpodobně schváleno úvěrem nebo půjčkou. Získat zvýhodněné podmínky nebo získat záruční podporu na úvěr je možné v bankách a MFO, které pracují na programech státní podpory.
4. Prodat podíl v podniku
Získáte tak nejen peníze na další rozvoj, ale i obchodního partnera. Abyste se vyhnuli možným konfliktům a nestali se obětí bezohledného kolegy, pečlivě se podívejte na výběr: ujistěte se, že legálně zajistíte prodej podniku, vypracujte smlouvu, ve které bude jasně uvedeno, jaká práva mají partneři a jakou roli mají v projektu.
5. Zapojte spoluinvestory
Vaše podnikání je již úspěšné, což znamená větší šanci, že budou mít zájem o investory. Můžete je hledat mezi kolegy a známými na crowdfundingových místech a průmyslových fórech.

4.Fáze zralosti

V této fázi podnikání přestává intenzivně růst a stává se odolným vůči vnějším okolnostem. Problémy v ekonomice (např. růst cen surovin) nebo vyšší moc by neměly být pro společnost trestem smrti-v tomto případě by měl být finanční polštář, který umožní přežít krizi a najít cestu ven ze situace.

I když se riziko stalo méně, neměli byste to nechat na sebe. Pokud budete mít situaci pod kontrolou, můžete v této fázi zůstat dlouho. Ale je možné dále rozvíjet podnikání a rozšiřovat ho. Například rozšířit geografii a objem prodeje nebo zvýšit počet prodejen ve svém regionu. Bude to vyžadovat nejen úsilí, ale i finance.

Jak získat peníze?

Pro škálování podnikání nemusí stačit pouze zisk. Získat další peníze můžete již známými metodami. Je třeba je vybrat na základě specifik podnikání. Pokud máte Dopravní podnik nebo taxislužbu a potřebujete více aut-leasing je vhodný. Pokud máte kosmetický salon a chcete spustit reklamní kampaň, která přiláká nové zákazníky, můžete si vzít mikroúvěr na MFO. Potřebujete nový bod-přemýšlejte, možná vám bude vyhovovat úvěr.

1. Půjčit si pomocí crowdinvestingu
Crowdinvesting je způsob, jak získat půjčky na speciálních internetových stránkách. V této fázi podnikání účetní závěrka společnosti s největší pravděpodobností nevyvolá pochybnosti potenciálních investorů a půjčka bude poměrně rychlá.
2. Vzít si půjčku
Pro vyspělý podnik je půjčka zcela bezpečným způsobem, jak získat peníze, pokud si samozřejmě dobře uvědomíte, na co půjdou. Přitom zralost společnosti vás vůbec nepřipravuje o možnost získat výhody.
3. Vydat cenné papíry
Právnické osoby ve fázi splatnosti mohou vydat akcie a dluhopisy, aby získaly další peníze.

Akcie jsou druhem" prodeje " mikrodolamu společnosti: akcionář vám dává peníze a na oplátku obdrží procento z možného zisku. Navíc hlasy akcionářů budou muset být zohledněny při rozhodování o vývoji společnosti.

Dluhopis je dluhový závazek, na který si obrazně řečeno půjčujete peníze od kupujícího a zavazujete se, že po nějaké době vrátíte více.

5.Fáze úpadku

Zisk klesá, rostou náklady, ztrácejí se zákazníci-to jsou známky stádia úpadku. Je možné, že i když máte nové zákazníky, čistý zisk se stále nezvyšuje: peníze půjdou na splacení nákladů.

Ale Fáze úpadku nemusí nutně znamenat uzavření podniku. V této fázi může být podnik stále zachráněn.

Jak získat peníze?

V této fázi se nepokoušejte uzavřít problém jednoduchým naléváním peněz do stávající struktury. Nejprve identifikujte problémy: možná teď vynakládáte peníze neefektivně a vaše rozpočty prostě musí být přerozděleny.

Vytvořte vnitřní procesy, pokuste se přinést do podnikání něco nového. Mohou to být manažerská rozhodnutí-například zadejte nový motivační systém zaměstnanců nebo implementujte program, který bude optimalizovat jejich práci. Můžete se pokusit o strategické inovace: začít prodávat zboží, které nemá konkurenci, nebo vyvinout pohodlnou mobilní aplikaci, pomocí které se dostanete k novým zákazníkům. Peníze za to můžete čerpat již známé způsoby-například vzít úvěr nebo půjčku, najít spoluinvestory.

Pět etap není povinný scénář

Není nutné, aby vaše firma procházela všemi těmito pěti fázemi a aby na sebe jednotlivé fáze navazovaly přesně v popsaném pořadí. Některé společnosti vstupují do fáze úpadku ihned po otevření, jiné fungují roky, přecházejí z fáze zralosti do fáze expanze – vše je individuální a záleží na vašich rozhodnutích.